CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
/>Lilypie Second Birthday tickers

Wednesday, December 24, 2008

BUATMU WANITA,ISTERI & IBU


Page 4

WASIAT RASULULLAH SAW KEPADA WANITA

Telah bersabda Rasulullah SAW maksudnya: “Kebanyakkan wanita itu adalah isi neraka dan kayu apinya.”

Saidatina Aisyah r.ha bertanya, “ Mengapa wahai Rasulullah SAW?.’

Jawab Rasulullah SAW,

  • Kerana kebanyakkan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan,kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak,mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja di rumah.

  • Tiada memuji ( bersyukur / terima kasih ) di atas kemurkaan ALLAH SWT yang di datangkan melalui suaminya. ( Jarang terdapat orang perempuan yang mahu berterima kasih di atas pemberian suaminya.)

  • Sering mengkufurkan ( engkar ) terhadap nikmat ALLAH SWT. Contohnya apabila berlaku sesuatu pertengkaran,ada isteri yang berkata, “Sudah 10 tahun kahwin dgn awak,tiada apa-apa pun.”

  • Gemar bercakap perkara-perkara yang sia-sia yang berdosa. ( contohnya,apabila bercakap mengenai perabut-perabut rumah yang tidak perlu dan mengumpat.)

  • Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuan dalam beragama,iaitu mereka sering tertipu atau ter pengaruh dengan pujuk rayu lelaki,rakan-rakan,alam sekeliling dan suasana kemewahan-kemewahan zahir.

Maksud wasiat Rasulullah SAW di atas adalah mengenai ingin mengingat kan kita bahawa ahli –ahli syurga itu kebanyakkannya dari pada wanita,semoga anda dan saya terhindar dari siksaan neraka,nauzubillah min zalik…..


No comments: