CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
/>Lilypie Second Birthday tickers

Monday, December 15, 2008

Demam apa?

Dah 2 3 h asyik soseh2,dan kelmarin batuk pulak...demam la pulak..demam apa tak tahu..suami saya cakap,saya demam rindukan dia..mungkin..saya juga rasa agak penat dengan pembawakan budak dan melayan kerenah anak2...

kelmarin adalah hari saya kena check up,jadi saya dah di arah klinik kesihatan lekir untuk check up kali nie pegi ke klinik yang berdekatan umah mama,sebab saya dah di sini..jadi kelmarin kul 8pg lagi mama suruh pegi..mula2 mcm malas sgt2..sebab tak sihat.tapi g juga.mama suruh bawa cik meena kita wat teman..bila sampai,satu je ayat yang saya nak gambarkan tentang Klinik Kesihatan Beseri..perkhidmatan untuk rakyat yang sangat2 teruk...

selama saya mengandung dari anak sulung sampai yang sekarang tak penah lagi kena klinik teruk macam nie,saya rasa klinik Lekir yang jauh dari town tu lagi bagus services...kalmarin mula2 sampai,semua ibu mengandung kena g daftar kat bangunan depan,main office la..biasanya ibu mengandung memang daftar di klinik ibu mengandung,hairan betul,ibu2 yang dah biasa memang terus la ke bangunan depan,tapi mcm saya kena berjalan pulak g depan,biasanya klinik2 kerajaan nie,mesra ibu dan anak..bayang kanlah ada ibu yang datang nak check baby yang baru lahir 8 hari untuk kuning,kena g daftar dulu di bangunan depan,tu satu hal,lepas saya daftar saya dapat no,saya dtg ke bangunan ibu mengandg letak kat,rupa2nya no yang kita dapat tu tak ada guna pun,saje2 je bagi,nama kita juga yang dia panggil,kalau panggil kuat tak apa,nie perlahan,bila banyak kali panggil,tengking pulak..dah lah bangunan tak ada air cond..campur pulak check up,kanak2 ada,ibu mengandubg ada,orang klepas bersalin datang bawa anak pun ada...dah jadi ribut kat klinik..nurse pulak dalam orang sibuk2 tu boleh pulak kuar 4 5 orang g makan,tinggal la 2 3 org dangan keadaan ramai orang..Ahhh...tension saya tunggu dan lihat keadaan di situ..saya pulak pegi dengan perut kosong,kepala sakit,hidung selsema...lepas diaorg panggil amik tekanan darah,diaorg suruh g bilik amik darah,itu memang rutin,tup2 diaorg pun bgtau pada saya di sini dia masih gunakan jarum cucuk di tangan utk amik darah,bukan macam di lekir yang dah gunakan alat krcik yang jenis tekan je cucuk kat ujung jari..sini kena amik kat belakang siku...saya kalau tiap kali mengandung amik darah macam tu memang saya suka,ntah kenapa..tapi masalahnya pulak,urat saya susah nampak,urat kecik,dan lengan besar,mana nak nampak,sampai saya dah tahu dah,kalau org tu cucuk tak sakit,maknanya kena la urat,kalau sakit memang sah2 tak kena..

Bila sampai di bilik suntikan,saya bg tangan kanan,saya cakap amik kat kat sebelah tepi,itu urat yang senang dapat darah...dia pun ok..sekali dia cucuk2..tersilap pulak tak kena urat saya cakap.dah tak dapat darah..dah lama dia tarik buang,try tgn kiri..ada 2 nurse,sorang kata urat nie,sorang lagi kata urat tu..yang mula pun yakin dengan ckp dia walau pun urat tak nampak,dia cucuk,tak dapat,yg kedua pulak,sama la,urat tak nampak tapi kata ada,saya ckp juga urat tgn kiri pun yg belah tepi mudah,diaorg tak nak..cucuk tak dapat lg..dah 3 kali dah..diaorg amik tgn kanan balik..cucuk lg..tak dapat..last ade ke diaorg suruh saya bawa botol nak isi darah g bangunan depan suruh org bangunan depan amik darah saya...he..saya rakyat,diaorg patut khidmat pada saya..ahh...geram sangat2...dgn hati geram malas nak bising saya pun pegi.nila sampai..bangunan depan jarum habis..dah saya di bawa oleh jururawat lelaki pulak pegi balik bangunan belakang amik darah di sana..dia tanya saya tgn mana nak amik,saya bgtau urat yg sebelah tepi tgn kiri.dia kata ok.sekali je dia amik terus dapat...3ml lg dia org amil..lega satu bab kat situ...

Lepas tu diaorg dlm bilik tu suruh saya bawa kad merah saya letak kat kaunter depan,selepas 10minit diaorg kat kaunter panggil dan suruh saya letak kad tu dalam bilik doktor..masa saya letak saya adalah org ke4 akan di panggil..masa tu baru orang pertama.doktor bukan ada,yang ada nurse,check up biasa je,tanya baby gerak ke,ibu sihat tak,pastu lepas dia check baby sikit,bg tarikh baru boleh le balik,percaya atau tak dalam masa sejam nurse tu cuma dapat check 2 orang je,sorang ambil mas 30minit..pinttu bilik buka,dan saya yang menunggu kat luar nie,nampak,bukan check apa pun,ntah apa2 di soal sampai berjam2...Ahh..dah tak tahan,saya bangun bg tau pada kaunter depan,saya nak balik,saya tak larat nak tunggu lagi,saya ada hal...nanti ptg saya dtg lain..jawapannya "ya ka...ha tak pa la.." itu ja...saya terus blah,jam dah pukul 10:30 dah,kebetulan anak2 tinggal ngan mama,mama kul 10 nak g siam...
Saya balik,makan,rehat,tidur,kul 2:30 ptg baru saya g balik...masa saya pegi tak ada orang langsung,cuma nurse je la yang dok sembang2....saya dtg bgtau dia org,diaorg suruh saya dok dulu,lepas 15 minit salah seorg nurse yg dok sembang tu panggil saya masuk bilik..check la..dlm 10 minit habis,dia tanya juga nak tak amik ubat,jumpa doktor kat bangunan depan,saya tak nak..tak larat lg dah nak tunggu..nasib baik la saya sekali nie je..lepas nie balik check di lekir..LEGA....

Sememangnya setiap klinik patu ada cara tersendiri sesuai dengan persekitaran tempat tu....tak perlu sampai nak susahkan rakyat...diaorg mcm makan gaji buta ja...

Apapun semoga akan datang akan ada perubahan.....